1403/02/06

.: حكايت مهر

در اين كتاب شرح حال و محل قبر امام‌زادگانو بزرگان مدفون در شيراز هم‌چون شاهچراغ بيان گرديده؛ ضمن آن كه شرح حال مختصري از ايشان نيز بازگو شده است. افزون بر اين، در كتاب اشعاري در توصيف اين اشخاص و مقبره‌ي آن‌ها به همراه اشعار به كار رفته در قسمت‌هاي مختلف اين مكان‌ها نظير درب ورودي، درب ضريح، و دور ضريح درج گرديده است. 

 


 

روزنامه نیم نگاه

نگاهی به کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار با عنوان:

حکایت مهر (در ستایش حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر امامزادگان شیراز)


کتاب حکایت مهر استاد رستگار را خود حکایتی است ناگفته از عشق و ارادت شاعران و ادیبان و نام آوران شیعی به ساحت مبارک یکی از نوادگان پاک رسول اعظم اسلام (ص) و فرزند برومند هفتمین امام همام آقا موسی بن جعفر علیه السلام.
این اثر نفیس و ارزنده که مزین به تصاویر ناب و منحصر به فرد از کتیبه ها و دیوارنوشته های آستان قدسی آن حضرت است اثری منظوم و منثور در اوصاف امین ولایت حضرت سید السادات الأعاظم آقا سید میر احمدبن موسی الکاظم (ع) می باشد.
این کتاب در قطع وزیری و چاپ دوم در سال 1385 توسط انتشارات آستان مقدس احمدی (ع) در 223 صفحه و سه هزار نسخه همراه با شماره شابک و برخورداری از تصاویر زیبا و طرح رو و پشت جلدی متناسب با موضوع  کتاب چاپ و در اختیار زائران و مجاوران، محققان و پژوهشگران خاصه شاعران و هنرمندان و تمامی دوستداران خاندان شریف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار گرفته است.
مجموعه آثار تألیفی جناب رستگار قیمت گذاری نمی شود و بسیاری از مجلدات چاپی به صورت رایگان در اختیار اهل آن قرار می گیرد.
اثر یادشده علاوه بر شناسنامه کتاب از پنج صفحه فهرست مطالب مندرج در کتاب نیز برخوردار است. در این کتاب صدها بیت شعر از مجموعه اشعار به نگارش درآمده بر دیوارها و درب های حرم مطهر حضرت شاهچراغ و کتیبه های موجود در بیرون و داخل حرم مطهر حضرت سید میراحمد (ع) آورده شده است.
شیراز که به اعتقاد مؤلف محترم آن را باید شهر نور نامید برخوردار از سوابق بلند تاریخی و مشاهیر رجال نامی است. آنگونه که جناب رستگار در این اثر فاخر خود به برخی از آنان اشاراتی نموده است. ذکر آداب و رسوم شیرازیان در زیارت امامزادگان شیراز و معرفی اماکن متبرکه مذهبی و زیارتی شیراز همراه با موقعیت مکانی این اماکن از جمله متون مندرج در این کتاب است.
جناب رستگار که خود را خادم آستان حضرت شاهچراغ(ع) دانسته و با حضور مستمر و چندین ساله در این فضا، خادمی حضرتش را برای خود افتخار می داند ضمن بررسی و تحقیق و مطالعه چندین ساله بر آثار مکتوب موجود در این حرم شریف توانسته است اشعار شاعران همراه با نام کاتبان هر یک از این اشعار را به دقت و صحت جمع آوری نماید و در یک کتاب زیبا و جامع تحت عنوان حکایت مهر عرضه نماید به گونه ای که از ذکر آدرس ها و نشانی های هر یک از این کتیبه ها و اشعار مندرج در سردرب ها و کاشیکاری ها غافل نماند.
تعهد نویسنده و مؤلف محترم کتاب حکایت مهر به نگارش صرف اشعار شاعران ارادتمند به ساحت مبارک شاهچراغ علیه السلام در کتاب خود محدود نمی گردد بلکه ایشان اطلاعاتی هر چند مختصر اما کافی و مفید از شاعران یا ترجمه هایی زیبا از اشعار عربی را به خواننده کتابش عرضه و ارایه داشته است.
خوشنویسی روی جلد و صفحاتی از کتاب را استاد مسلم هنر خوشنویسی (فوق ممتاز) و دارنده نشان درجه یک هنر، فرهیخته و فرهنگی بازنشسته ریاست ارجمند انجمن خوشنویسان ایران شعبه شیراز جناب آقای مجید چیزفهم دانشمندیان چهره ماندگار هنر در عهد و زمانه ما زحمت کشیده اند.
استاد رستگار علاوه بر اشعار شاعران و ادیبانی که شعرشان در حرم شریف احمدی (ع) به نمایش درآمده اشعار موجود در بقعه و حرم شریف سید میرمحمد سید علاء الدین حسین، علی بن حمزه، شاهزاده ابراهیم، سید تاج الدین غریب، امامزاده زنجیری، امامزاده بی بی دختران، شاهزاده محمد علیهم السلام و آرامگاه شهید مجاهد و مبارز حضرت آیت اله حاج سید عبدالحسین دستغیب (ره) هم در کتاب خود آورده است.
مؤلف همچنین در این کتاب به اشعار شاعران بزرگ و مطرحی همچون وقار شیرازی، فرصت الدوله، شوریده شیرازی، یزدانی وصال، نورانی وصال، شیخ مفید (داور)، شاهداعی اله، راز شیرازی و ... اشاراتی شده و علاوه بر آن اشعاری از شاعران شیراز و فارس و ... در وصف حضرت شاهچراغ (ع) را آورده و مشخصاتی از درب های ورودی خواهران و برادران حرم مطهر به خواننده کتاب عرضه شده است. ضمن قدردانی از زحمات استاد محمد حسین رستگار توفیقاتشان را از درگاه احدیت مسألت می نمایم.

 

 


 

روزنامه خبر جنوب شماره 7128

چهارشنبه 26 بهمن 1384

 

هست رازی ازلی دل شیراز بهان 
خرم آن روز که من بر سر این راز رسم 
شیراز- شهر نور 
شهر ذوق انگیز شیراز، شهر رازها و نیازها، شهر عشق و شوریدگی، شهر عرفان و فلسفه، زادگاه شیفتگان راه راستی و حقیقت که در دل خود بزرگان دانش و اندیشه و ستارگان ادب پروده است. 
شهری که از این سر آثار شکر همد ایران باستان را در خود جای داده و از دیگر سو نمایشگر جلوه های خیره کننده و پر رمز و راز نور و ایمان است و بارگاه ملکوتی پیشوایان معنوی و دینی در گوشه و کنار آن تبلور دارد. شهری که تگاهبان فرهنگ، هنر و تمدن درخشان ایران است و بار پایتخت فرهنگی کشور را به دوش می کشد. در چشم انداز باور مؤلف محترم کتاب (حکایت مهر) محمد حسین رستگار، شیراز با عنوان شهر نور جلوه گری دارد. نور پدیده ای است که هم گرمی می بخشد و هم روشنی. هر چا که نور چهره نماید تاریکی رنگ می بازد، نادانی را می زداید و شراره های سوزان ایمان، عرفان، دانش و حکمت را جانشین آن می کند. هر جا نور بود شناخت هم هست و هر کجا شناخت رخ گشود، باید در انتظار زایش میوه های اندیشه و ذوق بود که از زبان حکیمی صاحب نظر، یا عارفی دریا دل و با شاعری ذوق آفرین در گوش هوش طنین انداز می شود. انسانی که با پدیده ی شناخت و نور سر و کار داشت، انسانی اندیشه گر است خواه انسانی (دکارتی) باشد  که بخواهد از رهگذر شک به یقین رسد یا انسانی (مارکسی) و ماده گرا و یا انسانی آزاد از کشش های درون و برون یا انسانی با جهان بینی فلسفی و الهی. تفاوتی که در این گونه شناخت ها به چشم می آید این است که انسان مادی گرا، واقعیت را در ماده و آن چه محسوس است، می بیند ولی انسان الهی گرا به واقعیت های غیر مادی و مجرد از زمان و مکان و به صورت جاودانه باور دارد. در هر حال شیراز شهر نور است، شهر تبلور عشق ها، زایش محبت ها، شکوفایی ذوق ها، جوشش دانش ها و عرفان ها، شهر ایمان و معرفت. محمد حسین رستگار مؤلف گرامی کتاب گذشته از آن که شیراز و فارس را خاستگاه بزرگان حکمت و معرفت و شاعران خوش مشرب و مرکز شکوفایی تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی بر می شمرد این دیار را شهر آزادگان نیز می نامد و از قول کتاب فارس نامه ی ابن بلخی می نویسد: هماره مردم پارس را احرار الفارس نوشتندی. یعنی آزادگان پارس و پیامبر گرامی (ص) فرمود: اگر دانش از ثریا آویخته بودی مردانی از پارس می یافتندی و مردم آن جا متقی و جوانمرد باشند... 
آن چه در کتاب می یابیم 
نویسنده ی کتاب زیر عنوان سخن اهل دل بر این باور است که شهر پر افتخار شیراز کانون انوار الهی حضرت احمدبن موسی (ع) شاهچراغ، دیار بزرگانی چون ملاصدرا، شیخ عبدالله خفیف، شیخ ابو محمد روزبهان، شاه داعی الله، سعدی، حافظ، اهلی، عرفی، فرصت، وصال، قاآنی و شوریده است و ذوق و استعداد ذاتی فارسیان و شیرازیان واردات قلبی آنان به خاندان عصمت و طهارت احساسات پاکشان را بر آن داشته تا در وصف مولای خویش شاهچراغ (ع) به مدیحه سرایی پردازند و از این رهگذر رایحه ای از راز ازلی شهر راز و نیاز، وجودشان را معر سازد. بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) زیارتگاه شیعیان و جایگاه توسل و تمسک دلباختگان الهی است و برکات این پیشوای بزرگوار چون خورشیدی فروزان، روشنگر دل های عاشقان و کرامت های روشن تر از آفتابش، گرما بخش تن و جان نیازمندان است. حضرت احمدبن موسی (ع) به کرم و بزرگی و شجاعت شهرت داشت، شب ها تا بامدادان به بندگی پروردگار سرگرم بود و در دوران زندگی هزار بنده را آزاد کرد. 
سروده های سردر ورودی شمال باختری صحن مطهر شاهچراغ (ع)
این در مشرف به فلکه ی احمدی است و بالای سردر نوشته شده است: 
انما یریذالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهر کم تطهیراً 
این بارگاه شاهچراغ است کش مدام 
بر بوستان خلد بود فخر از صفا 
در دو سوی محیط داخلی سر در، سروده های زیر با کاشی کاری نقش بسته است 
در سمت جنوبی، شعری از دکتر نورانی وصال شیرازی 
زائران در این مقام، انوار یزدان دیده اند 
عارفان، این آستان را کعبه ی جان دیده اند 
چشمه ی تابان و خورشید جهان افروز را 
خاک بوس این به کیوان رفته ایوان دیده اند 
آستان زاده ی موسی بن جعفر را مدام 
خود مصاف سالکان راه ایمان دیده اند... 
در سمت شمال شعری از احمد وقار شیرازی جلوه گری دارد: 
کوه طور اول ز فیض شیر حق پر نور بود 
ز آن کلیم الله راجای تجلی طور بود...
همچنین سروده هایی که بر سر در ورودی صحن مطهر در طلابی ایوان مطهر، ضریح سابق، رواق های ورودی، رقم زده شده است. این هم سروده های زیبای غوغایمن اثر طبع زنده یاد فصیح المکل شوریده ی شیرازی درباره ی جایگاه والای شاه چراغ (ع)
باز بر آمد زد دل آوای من 
پر شده آفاق ز غوغای من 
ناز بس است ای بت زیبای من 
خیز و بیا، هان به تماشای من 
وای من، ارنشنوی، ای وای من 
جان مرا جلوه ی طاووسی است 
روح مرا فردی قدوسی است 
ز آن که مرا عزم زمین بوسی است 
بر در آن کاحمدبن موسی است 
شاهچراغ آن شه والای من 
سروده ای از زنده یاد سید علی مزارعی شیرازی در این زمینه می بینیم: 
این بارگاه قدس را با چشم دل گر بنگری 
از بارگاه قدسیان صد ره فراتر بنگری 
هفت آسمانش زیر پا، در هر کران نور صفا 
بیگانگان را آشنا، هر بوم و هر بر بنگری 
بر گنبدی از چرخ بر، از اختران تابنده تر 
روشن چراغ احمد موسی بن جعفر (ع) بنگری 
ز آیات حق با دست غیب سید محمد مهدی است 
آن کو و را در علم و دین نجل پیمبر بنگری 
این هم سروده ای از شاعر فرهیخته کریم محمود حقیقی 
رهروانی که به غایات خدا را طلبند 
اندر این در همه حاجات و تمنا طلبند 
آن چه دیروز ز موسی (ع) طلبیدند به بحر 
همه امروز، از این احمد موسی (ع) طلبند 
حکایت عشق از زبان دکتر منصور رستگار 
قسم به عزت بی منتهای شاهچراغ (ع)
که نیست دردل من جز ولای شاهچراغ (ع)
گره ز کار فرو بسته ات گشاده شود 
اگر مدد طلبی از خدای شاهچراغ (ع)
عطش سرخ سروده ی پروانه ی نجاتی: 
در آستان تو یک قطره ببن دریایم 
به کبریایی تو من، غرق در تماشایم 
سلام حضرت مشکل گشای آینه پوش 
مرا به وسعت یادت بخوان که تنهایم 
اشعار روی در طلا، ضریح طلا، حرم مطهر، در طلای ایران مطهر، اثر میرزا بابا (راز) کمال، عنایت الشریعه اامی، علی کوهی سعدی، احمد ده بزرگی، پروانه نجاتی، شکرالله راز خاک، نعمت الله صادقی، احمد علی ازهار، احمد حشمت زاده، سید ابو الحسن عمرانی، نیز هر یک جالب و شندینی است. 
بقا, متبرکه در شیراز 
محمد حسین رستگار در زمینه ی شهر اولیا که آرامگاه بزرگان دین و دانش است چنین می نگارد: یکی از ویژگی های مهم شیراز وجود بقاع متبرکه است حرم های مطهر فرزندان گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع) و دیگر امام زادگان همچون ستارگانی درخشان فضای ملکوتی شهر را منور کرده است. آستان مبارک این جایگاه های مقدس روشنی بخش دل های مؤمنان و تسلی دهنده ی درون های نیازمندان است. شاعران و ادیبان نیک سرشت، و حضور آرامگاه فرزندان بزرگوار حضرت موسی بن جعفر (ع) در شیراز از موهبت های حضرت ایزد منان برای این شهر است و به شکرانه این برکت بزرگ به تسبیح و تمجید پرداخته اند. در حضور این انسان های والا و هنرمند صاحب فضل و فرهنگ، سر تعظیم فرود می آوریم و سراپا اشتیاق همراه با ترنم و زمزمه ی عاشقانه و شاعرانه ی آنان در برابر این همه نور و عظمت الهی به فروتنی می نشینیم، شاید از برکت احوال عارفانه این شاعر عاشق، نسیمی از کوی دوست بر ارواح سراپا نیازمان بوزد و ما را به کوی جانان رهنمود دهد. 
معرفی آستان های مبارک شیراز 
نویسنده ی گرامی کتاب محمد حسین رستگار علاوه بر شرح آستان مبارک حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و شعرهایی که درباره ی این حضرت سروده شده است به تشریح دیگر آستان های مبارک امام زادگان والا مقام چون: سید امیر محمدبن موسی (ع)، سید علاء الدین حسین (ع)، علی بن حمزه (ع)، شاهزاده ابراهیم (ع)، سید تاج الدین غریب، امام زاده زنجیری، امام زاده شاهزاده محمد (ع)، آیت ا... شهید سید عبدالحسین دسغیب وامام زاده بی بی دختران (س) پرداخته است.نویسنده ی کتاب با تلاشی که در این زمینه ابراز داشته است دل های مشتاق زائران امام زادگان را از نور امید و شعشعه ی پیشوایان، اسلام لبالب ساخته است و رهنمود می دهد که این بارگاه های فضیلت و معرفت پناهگاهی است برای خسته دلان و نومیدان و دردمندان که در کنار ضریح مقدسشان به راز و نیاز عاشقانه پردازند و آرامش روان یابند. 
فیضی که با حضوردر بارگاه های ملکوتی این پیشوایان بزرگ نصیب زائران دلشده می گردد با برکت و نور و گرمی و صفا همراه است و زائران اساس می کنند در دورونشان پالایشی به وجود آمده است وآنان را به سیر معنوی گرایش می دهد. باید اشنای راز بود و ولوله بر پا ساخت و زمزمه های عاشقانه سر داد و در برابر ضریح های مقدسشان به گشودن رازهای درون پرداخت چرا که 
تا نگردی آشنا زین پرده رازی نشنوی 
گوش نا محرم نباشد جای پیغام سروش 
چه خوش می گوید شاعر وارسته عبدالعلی فصحتی که باید در برابر بارگاه نور این پیشوایان خاک روب حریمشان شد و بازگو کردن خواسته ها دل ویرانه و غمین را شاد و آباد گرداند 
آن جا که می سراید: 
بر در شاهچراغم وارث سبک و سیاقم 
مجری و طراح این سر در و آن عالی رواقم 
خاک رویم در حریمش، چشم آن دارم که سازد 
خانه ید ل را عمارت تا به سر آید فراقم 
نویسنده با انشتار کتاب حکایت مهر، هم شیراز را به مخاطبان می شناساند و هم بزرگان و امام زادگان آرام گرفته در گوشه و کنار شهر را و هم آداب و رسوم مردم شیراز در زیارت امام زادگان. آن چه در این زمینه در کتاب آمده است خواندنی و رهنمود دهنده است از جمله محبت شیرازی ها به امام زادگان موجب شده است تا هر هفته شب های مخصوصی به زیارت این آرامگاه های نور بشتابند و برای عرض ادب و مراتب اشتیاق در این حرم ها حضور یابند. شب های جمعه زیارت مرقد مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
شب های دو شنبه زیارت حرم مطهر سید علاء الدین حسین (ع)
نویسنده همچنین از قول ابن بطوطه سیاحتگر مراکشی می نویسد: از جمهل مشاهدات من در شیراز، زیارت تربت میر احمد ففرزند موسی (ع) بود که این تربت شریف نزدمردم محترم و گرامی است و ان را جایگاه استجابت دعا و توسل به سوی پروردگار می دانند و به فضیلت آن مرقد مطهر تبرک می جویند. امروز هم مانند گذشته به هنگام تحویل سال و خواندن دعای (یا مقلب القلوب والابصار) مردم شیراز در فضای روحانی حضرت شاهچراغ (ع) گرد می آیند و به نیایش می پردازند و از سوی خادمان شاهچراغ به روی انان گلاب پاشیده می شود. 
دیگر جایگاه های مذهبی و زیارتی شیراز 
به جز بارگاه های ملکوتی امام زادگان شیراز که شرح آن به نگارش درآمده است نویسنده به دیگر جایگاه هایمقدس شیراز نیز اشاره کرده است از جمله: آبش خاتون، امام زاده شاهزاده حسین، امام زاده سید ابوالرفا، امام زاده سید ذوالفقار، بی بی زینبیه، بقعه ی بی بی نور، سید حسن کیا، شاهزاده ی محمد، شاهزاده منصور، قدمگاه، حضرت عباس، قدمگاه دست خضر. با آرزوی توفیقات الهی برای نویسنده ی پژوهنده ی کتاب محمد حسین رستگار که جاذبه های مادی و معنوی شهر شیراز را به مخاطبان شناسانده و آگاهی تازه در زمینه بارگاه های نور امام زادگان شیراز در اختیار مخاطبان قرار داده است و سروده های دلنشین که بر در و پیکر و آستانه ها و ایوان ها و رواق های این جایگاه های مقدس نگارش یافته است در اثر ما تای خود یک کرده است. همچنین موفقیت برای انتشارات ادیب مصطفوی شیراز.

 

حکایت مهر 
(در ستایش حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ودیگر امام زادگان شیراز) 
از عمده مباحثی که به طور مستمر در نشست های فرهنگی رسانهای، کنفرانس ها و سخنرانی های دانشگاهی و همچنین اظهار نظرهای دانش پژوهان بدان پرداخته و تأکید می گردد، فقدان پژوهش های علمی و فرهنگی و عدم دسترسی به این گونه تألیفات است و این که منابع و آثاری که بتواند محققان و دانش دوستان را در موضوعات گوناگون به ویژه حوزه های فرهنگی و هنری سیراب نماید. کم شمار و اندک هستند. شاید این امر نیز با توجه به زیر ساخت های برنامه های فرهنگی بدیهی باشد، زیرا ورود به این حوزه و عرضه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، عشقی وافر، اراه ای بی خلل با دستمایه ای قابل اعتنا و خالی از اشکال است. در این فرصت نقدی نیز بر دستگاه های متولی امور پژوهشی آورده و اشاره کنیم که چنان چه این سازمان های مسئول می توانستند با حمایت مادی و معنوی خود راه بسیار دشوار عرضه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، عشقی وافر، اراده ای بی خلل با دستمایه ای قابل اعتنا و خالی از اشکال است. در این فرصت نقدی نیز بر دستگاه های متولی امور پژوهشی آورده و اشاره کنیم که چنان چه این سازمان های مسئول می توانستند با حمایت مادی و معنوی خود راه بسیار دشوار عرضه آثار پژوهشی را به نحوی از انحاء به بستری مناسب هدایت کنند، صاحبان اندیشه و علاقمندان به این وادی با آسودگی و فراغ لازم به خلق و تولید پژوهش های بینادین و موردنیاز جامعه می پرداختند. 
با گذر از مقدمه ای که آمد، کتاب حکایت مهر نیز برگ تازه ای به دفتر پژوهش های فرهنگی و هنری این مرز و بوم افزوده و اثری در خور را به علم پژوهان و فرهنگوران ارائه نموده است. 
مؤلف که در کارنامه مکتوب خود تألیف و تدوین کتاب های ارزشمندی به ویژه در حوزه عرفان و نیز شناساندن اماکن مذهبی و زیارتی فارس را دارد، با بهره گیری از پس زمینه ذهنی علاقمندی شاعران و ادیبان به خلق آثاری درستایش و منقبت اهل بیت (ع) بر آن شده است تا در تحقیقی جامع آثار منوم شاعران و سخن پردازان شیفته خاندان عصمت و طهارت را که وشحات آن ها به صورت کتیبه، کاشی کاری، آینه کاری، معرق، نقره کاری و ... در حرمین امام زادگان (ع) شیراز وارد گردیده جمع آوری و ضمن مطابقت با متون موجود و تصحیح آنان، در فصل هایی تدوین و بخش هایی از کتاب را به هر یک از امام زادگان شیراز اختصاص داده است. 
مؤلف سرآغاز کتاب را با مطلبی با عنوان شیراز شهر نور با استناد به کتب مؤخر می آورد: «ارباب سیر و تواریخ ابن بلده طیبه را به واسطه کثرت مراقد امام زادگان و مدفن اولیاء و بزرگان و جمعیت ارباب حال و کمال از فضلا و درویشان برج اولیاء خوانده اند». آن گاه به آداب و رسوم اهالی شیراز در زیارت امام زادگان می پردازد و در صفحات بعد نام و موقعیت مکانی هفتاد و هفت امکنه مذهبی و زیارتی شیراز را ذکر می کند. سپس در سرفصلی یا عنوان سخن اهل دل، به طرح موضوع اصلی کتاب که همانا اشعار و سروده هایی که در بقاع متبرک بر جای جای آن نشسته است می پرزدازد و اشاره می نماید که در این کتاب تلاش شده است تا تمامی سروده های منقوش بر فضاهای مختلف اماکن شریفه ارائه گردد. 
در تقسیم بندی مؤلف ابتدا اشعار و سروده های موجود در حرم شاهچراغ (ع) و سپس اثار منظوم در حرم های مطهر سید میر محمد (ع)، سید تاج الدین غریب (ع)، امام زاده شاهزاده محمد، امام زاده بی بی دختران و آرامگاه شهید محراب آیت الله دستغیب، با دقت و ذکر محل نصب شعر آورده است. به عنوان نمونه در آستان مبارک حضرت احمدبن موسی (ع) اشعار سردرورودی صحن مطهر (بالای سردر، سمت جنوب، سمت شمال) اشعار سردر ورودی غربی، اشعار در طلا ایوان، اشعار در قدیم، اشعار درب های نقره رواق جنوبی و رواق شمالی، اشعار روی ضریح جدید و قدیم، اشعار دیوارهای شمالی و جنوبی، اشعار کتیبه هایداخلی، اشعار رواق ها را به طور کامل همراه با نام سراینده خوشنویس و هنرمندی که اثر را اجرا و نصب نموده است، ذکر می نماید. این جمع آوری در یکا یک بقاعی که نام آن ها ذکر شد به همین شیوه انجام شده است. از دیگر ویژگی های این کتاب جمع آوری اشعار و سروده های شاعرانی است که در مدح و ستایش این بزرگواران در طی ادوار مختلف طبع آزمایی کرده اند. مؤلف با وسوس کامل این سروده ها را از کتب و دیوان شعرا انتخاب و پس از سروده های نصب شده در حرمین آورده است. از جمله این شاعران میرزا بابا راز شیخ مفید، شوریده شیرازی، شاهداعی الله، محمد جواد آیت اللهی، رئیس الاطباء، شیخ محمد باقر اثنی عشری، شیخ مهدی کازرونی، سید علی مزارعی، کریم محمود حقیقی، منصور رستگار فسایی، عنایت الشریعه امامی، احمد حشمت زاده، سید محمد علی منعمی، احد ده بزرگی، پروانه نجاتی، نعمت الله صادقی، احمد علی ازهار و ... می باشند. 
سر فصل های این کتاب را استاد مجید چیز فهم با خط خوش نستعلیق نگاشته است. کتاب همچنین دارای هشت صفحه رنگی است که از طریق آن عکس هایی از قسمت های مختلف حرم شاه چراغ (ع)، که سروده ها بر آن نقش دارد، به معرض دید آمده است. به مؤلف این کتاب برای کار ارزشمندی که عرضه کرده است خسته نباشید گفته و به دوستداران کتاب های تحقیقی مطالعه این اثر را توصیه می کنیم.



Comments and Suggestions:

Subject :
Name :
Tel:
Email :
Comments :
Captcha:

Please be patient registration form and displays a confirmation statement.

وب سایت استاد محمد حسین رستگار وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

[Read more...]
 وب سایت استاد محمد حسین رستگار
 

All Rights Reserved This website is owned by Mohammad Hossein Rastegar.

©2014 HRastegar.ir 

 
.: Powered By www.KSPgroup.ir :.